شکایت از کارفرما

شکایت از کارفرما

چرا کارگر مجبور به شکایت از کارفرما می شود؟

شکایت از کارفرما ممکن است به دلایل مختلفی ضروری شود. قبل از هر گونه توضیحی در این باره بهتر است بدانیم منظور از کارگر و کارفرما به صورت دقیق از نظر قانون چیست. در واقع کارگر کسی است که در هر موقعیتی در عوض دریافت مزد ، حقوق ، سهم سود  و دیگر مزایا به خواست کارفرما کار انجام می دهد. کارفرما هم فردی حقیقی یا حقوقی است که به درخواست او کارگر کار می کند و پرداخت حق و حقوق کارگر بر عهده ی شخص اوست.

با در نظر گرفتن این موضوع می توان در یافت که انجام تمام کارها توسط شخص چه به صورت فکری و چه یدی جزو کارهای کارگر است. پس شغل هایی مانند مهندس ، پزشک ، معلم یا شغل هایی از این قبیل جزو این دسته قرار می گیرند مگر این که توسط قانون استثنا محسوب شود. برای مثال پزشکی که در سازمان پژوهشی ، کارخانه ، زندان ، بیمارستان و جاهای دیگر کار می کند کارگر تلقی می شود.

مقاله پیشنهادی: مشاوره حقوقی خانواده

غالبا شکایت از کارفرما زمانی اتفاق می افتد که حقوق طرفی توسط دیگری نادیده گرفته شود. امروزه نادیده گرفته شدن حقوق کارگر توسط کارفرما بسیار دیده می شود. شاید شما هم یکی از اشخاصی باشید که حق و حقوق خود را که بابت آن کار کرده اید را نگرفته باشید و به فکر شکایت از کارفرما افتاده اید. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است که قبل از مشغول به کار شدن درباره ی کارفرما از کارگران مشغول به کار اطلاعاتی کسب کنیم و حتما قرارداد بنویسیم . چرا که در بیش تر شکایت ها اگر قرار داد نوشته می شد کار به شکایت نمی کشید. البته قرارداد باید به صورت کامل و درست نوشته شود که به آن خواهیم پرداخت.

ننوشتن قرارداد موجب شکایت از کارفرما میشود

امروزه بیش تر کارفرما ها قرارداد نمی نویسند و تنها به صورت شفایی در مورد حقوق و انتظارات صحبت می کنند و یا این که قرار داد نزد کارفرما نگه داشته می شود که با ننوشتن آن فرقی ندارد. حتی ممکن است قرارداد مخدوش ، مبهم ، یک طرفه ، سفید امضا یا شامل مواردی از این قبیل باشد.

ننوشتن قرارداد به نفع کارفرماست زیرا می تواند از کارگر سوء استفاده کند. مثلا حقوق کمتری به او دهد یا اصلا حقوقی به او ندهد.

اگر مشکلی بین کارفرما و کارگر پیش آمد بهتر است ابتدا به صورت توافقی حل شود وگرنه می توان شکایت کرد.

عدم عقد قرارداد احتمال شکست کارفرما را افزایش می دهد .

اگر کارفرما مدارک کافی نداشته باشد قضاوت متمایل به کارگر خواهد بود چون آن ها قشر ضعیف جامعه هستند.

مقاله پیشنهادی: جرم خیانت در امانت

در عقد قرارداد به چه مواردی باید توجه کرد؟

در عقد قرار داد باید مواردی را ذکر کرد که به شرح زیر است:

  • نام طرفین قرارداد (کارگر و کارفرما)
  • تاریخ استخدام و شروع به کار
  • مدت قرارداد
  • دائمی یا موقتی بودن کار
  • میران حقوق و نحوه پرداخت
  • شرح وظایف و انتظارات از کارگر
  • نرخ اضافه کار
  • مرخصی سالیانه
  • حقوق تعطیلات
  • محل انجام کار ( در صورت جا به جایی و مشاغلی که محل خدمت آن مکان های متفاوتی است هم باید در قرارداد لحاظ شود.)

 

در صورتی که این موارد به صورت کامل و دقیق مشخص نشده باشد ابهام دارد و کار فرما و یا حتی کارگر می تواند از انجام آن سر باز زند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید